1.0 PENDAHULUAN
Interaksi merupakan satu jalinanan hubungan
antara guru dan pelajar. Mengikut kamus ‘A English Dictionary’: interaksi
bererti proses saling bertindak serta saling mempengaruhi antara satu sama
lain. Komunikasi bermaksud pengaliran maklumat dari sumber pengeluar maklumat
ke sumber penerima maklumat. Manakala pembelajaran didefinisikan sebagai
perolehan maklumat dan pengetahuan, penguasaan kemahiran dan tabiat serta
pembentukan sikap dan kepercayaan. Proses pembelajaran akan sentiasa berlaku
selagi hayat dikandung badan sedari sejak kecil lagi. Pembelajaran ini bukan
sekadar mempelajari pengetahuan atau kemahiran tetapi ia juga merupakan
perkembangan emosi, sikap dan nilai estetika. Oleh itu, interaksi dalam
pembelajaran adalah penting dalam mendidik pelajar. Terdapat empat jenis
interaksi yang terlibat iaitu interaksi sehala, interaksi dua hala, interaksi
kumpulan dan interaksi antara kumpulan.
2.0 JENIS-JENIS INTERAKSI
2.1 Interaksi Sehala
Interaksi sehala atau juga dikenali sebagai interaksi tradisional ialah dimana hanya guru yang mengawal segala aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung di dalam bilk darjah. Hal ini menyebabkan para pelajar terpaksa untuk mendengar dan menerima apa sahaja ilmu pengetahuan yang disampaikan oleh guru sama ada secara arahan atau penerangan tanpa bantahan. Bagi interaksi ini, guru mengamalkan pendekatan jenis authoritarian dimana pelajar tidak diberi peluang untuk bersuara untuk mengatakan pendapat dan mengakibatkan pemikiran pelajar terbantut.
2.2 Interaksi Dua Hala
Interaksi ini akan menjadi dua hala sekiranya terdapat soalan yang ditanya oleh pelajar kepada guru. Atau guru menanyakan soalan kepada pelajar mengenai topik pembelajaran pada hari tersebut dan pelajar akan menjawab soalan guru berdasarkan fahaman mereka atau pelajar menanyakan kepada guru mengenai topik yang mereka kurang faham dan menginginkan penjelasan yang lebih jelas dan guru akn menjawab soalan itu. Keadaan ini akan mendorong para pelajar menjadi lebih aktif di dalam kelas dan mendorong pelajar untuk mengutarakan pendapat mereka kepada guru. Interaksi dua hala ini sering digunakan di dalam bilik darjah kerna memberikan kesan yang positif kepada pelajar mahupun guru. Akan tetapi interaksi tidak berlaku antara rakan sebaya. Jadi interaksi pasif seperti ini akan membuatkan pelajar menjadi bosan dan rimas kerana terlalu banyak fakta yang perlu mereka ingat dan hafal. Untuk menarik minat pelajar, guru boleh menggunakan cara seperti memberi ganjaran kepada pelajar.
2.3 Interaksi Kumpulan
Interaksi kumpulan ini bertujuan untuk menggalakan pelajar untuk menyertai diri secara aktif dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Interaksi juga berlaku apabila terdapat aktiviti berkumpulan seperti perbincangan, stimulasi dan lain-lain. Kerja berkumpulan diwujudkan agar pelajar dapat berinteraksi dengan rakan sebaya ketika membuat tugasan kumpulan yang diberikan oleh guru. Interaksi ini dapat mewujudkan nilai positif dalam diri pelajar iaitu bekerjasama, bertoleransi dan semangat berpasukan. Dengan interaksi ini dapat membantu pelajar yang takut atau malu dengan kehadiran guru dapat menggunakan peluang ini untuk bertanya kepada ahli kumpulan mereka mengenai topik yang tidak difahami. Hal ini kerana untuk interaksi ini, guru tidak akan terlibat dalam perbincangan dan guru hanya menjadi fasilitator kepada para pelajar.
2.4 Interaksi Antara Kumpulan
Interaksi antara kumpulan ini tidak
melibatkan guru dalam kumpulan. Hal ini kerana pelajar akan berbincang sesama ahli
kumpulan sebelum mengadakan pembentangan. Di sini dapat kita lihat bahawa
interaksi jenis ini tidak melibatkan sebarang penglibatan seorang guru. Pelajar
hanya berbincang di dalam kumpulan atau bertukar pendapat dengan kumpulan lain.
Sebagai contoh, kumpulan lain mengemukakan soalan kepada kumpulan yang sedang membentang.
3.0 KEPENTINGAN INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN
Interaksi dapat mengeratkan hubungan di antara
guru dan para pelajar di dalam bilik darjah. Melalui interaksi ini, guru juga
dapat mencapai objektif pembelajaran. Ini kerana guru dapat menyampaikan
maklumat yang hendak disampaikan pada hari tersebut dan mencapai objektif pembelajaran.
Selain itu, guru dapat melaksanakan rancangan pengajarannya dengan berkesan
dengan penglibatan para pelajarnya. Sebagai contoh, guru memakmlumkan kepada
pelajarnya mengenai tajuk yang akan diajarkan olehnya di dalam kelas
seterusnya, maka para pelajar boleh membuat ulang kaji terlebih dahulu untuk
mendapatkan pendedahan mengenai tajuk itu dan sekiranya pelajar itu ada persoalan
yang hendak ditanya, pelajar itu boleh menanyakannya semasa guru itu mengajar
tajuk itu. Keadaan ini dapat mewujudkan interaksi dua hala antara guru dan
murid kerana bertukar maklumat atau idea.
4.0 RUMUSAN
Kesimpulannya, interaksi yang berkesan dapat
mengeratkan hubungan antara guru dan murid bukan sahaja di dalam bilik darjah
tetapi di luar bilik darjah. Melalui interaksi, guru dapat melaksanakan rancangan
pengajarannya dan pembelajaran yang berkesan kepada pelajar dan mengikut
objektif pembelajaran yang telah ditetapkan. Interaksi dalam pembelajaran ini dapat
memberi kesan yang positif kepada pelajar dan dapat mengeratkan hubungan antara
guru dan pelajar serta dapat meningkatkan cara komunikasi pelajar.
Di sini saya lampirkan slide presentation kumpulan saya Topik 12.
Link blog untuk ahli kumpulan saya yang lain ialah
Comments
Post a Comment